Zo zorg je voor pro-activiteit onder je medewerkers
- Yvette Sanders-Segeren

- 19 okt
- 1 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 7 dagen geleden
“Ik mis pro-activiteit bij mijn medewerker. Ik blijf alles controleren en haal regelmatig fouten uit haar werk. Het kost me enorm veel extra tijd die ik eigenlijk beter kan besteden.”
Een herkenbaar dilemma dat veel leiders ervaren. Mijn eerste vraag was: wat bedoel je precies met pro-activiteit? Wat zou je willen dat zij anders doet? Toen bleef het even stil. En dat is niet gek. Veel leidinggevenden lopen hier tegenaan. We gebruiken termen als pro-actief, klantgericht of accuraat, maar wat betekenen die concreet in het dagelijks werk?
Vage termen leiden tot vage verwachtingen
Als je zelf niet helder hebt wat je verwacht, is het lastig om dat aan je medewerker over te brengen. Dan wordt het ook moeilijk om iemand verder te helpen of te stimuleren om verantwoordelijkheid te pakken.
Leiderschap vraagt om richting
Als leidinggevende ben je er om richting te geven en groei mogelijk te maken. Dat begint bij samen helder krijgen wat de bijdrage is, welk gedrag daarbij hoort en waar iemand verantwoordelijkheid voor draagt.
Duidelijkheid is geen micromanagement, maar juist nodig om goed samen te werken.

Opmerkingen